För många som gillar att köra kan det ofta locka att dra med sig bilen utomlands och ta en bilsemester i något annat land i Europa. Att ta sin egen bil genom den franska landsbygden, den tyska autobbahn eller de schweiziska bergen kan vara en upplevelse man kommer att minnas resten av sitt liv.
Men hur fungerar det egentligen att köra sin egen bil med sitt svenska körkort utomlands? Som tur är bör inte detta vara något problem, alla körkort som utfärdats efter den 19:e januari 2013 har faktiskt samma utseende och innehåller samma information inom hela EES, men det finns dock nationella övergångsregler som skiljer sig och kan vara bra att ha koll på, detta gäller alla typer, personbil, motorcyklar, lastbilar, både lätt och tung, kör man en tung har man ju dock oftast ett jobb som inkluderar detta varpå man säkert får information från sin uppdragsgivare.
Transportstyrelsen ansvarar ju bara för de regler vi har här i Sverige och kommer inte nödvändigtvis kunna svara på vad det är som faktiskt gäller i andra länder, har man dock lite engelskakunskaper kan man hitta information om detta på EU kommissionens hemsida. Detta inkluderar grundläggande regler kring promillegränser i andra länder och hur de reglerat användningen av mobiltelefoner i bilen. Det finns även en app som heter ”Åka utomlands” som innehåller en rad viktiga trafikregler i olika EU-medlemsländer.
Har man en fundering man inte kan hitta svar på i appen eller på EU-kommissionens hemsida kan man även prova svänga förbi TISPOL, ett europeiskt nätverk för Polisen. De har en serie som heter ”Country driving guides” med information om vad det är som gäller i olika länder.
Allt detta ska dock ses som allmän information och tar man sin bil utomlands är det ens eget ansvar att se till att man faktiskt uppfyller de krav som gäller att köra i andra länder än Sverige.